Barnmat , fiskrecept .

2011-06-15 @ 16:31:11
Eftersom Tova har börjat rata barnmatsburkarna så har vi gått över till endast hemmagjord mat . Vi har gjort mycket själva redan innan , men nu lär allt göras själv . Mycket bättre tycker både vi och Tova , då vet vi vad det är hon äter !

Idag så var det jag som stod för maten och det blev en variant av fisk i ugn . Det blev väldigt uppskattat , och det är så himla roligt att göra mat åt Tovisen för hon älskar när det smakar ordentligt . Vitlök är en stor favorit , kanske därför hon knappt har några myggbett ? :)

Är inte så bra på att laga mat efter recept , för då ska jag alltid göra det överseriöst så jag går mycket efter känsla .

Här har ni på ett ungefär hur man gör (använde en stor oval form så det blev till matlådor)

3 stora filéer av någon sorts fisk . Gärna färsk .
2 matlagningsgrädde .
En lök , ett gäng potatisar , sötpotatisar , morötter , vitlök & palsternacka .
Färska kryddor .

- Lägg olja i formen & i med fisken . På med lök , vitlök , peppar och det ni känner för . Inte salt såklart . Ställ in det i ugnen på 225 grader medan du hackar upp rotfrukterna , så det gottar till sig lite .

- Ta ut fisken , koka upp rotfrukterna och lägg i dem i formen . Häll över grädden , i med färska kryddor till exempel basilika , rosmarin , vitlöksgräs .

- Ställ in allt långt ner i ugnen och låt det stå där tills det "ser bra ut" .

Sen är det klart ! Tova gillar som sagt när det smakar mycket , så man får krydda efter egen smak . Till mindre barn kan man ju koka alla delar och mosa , och till mig som vuxen så saltade jag allt i efterhand . Gott var det ! :)

Ditte

Vad roligt att "krydd-hinken" kommer till användning <3

2011-06-17 @ 08:55:15



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Namn: Sandrah
Ålder: 24
Bor: text
Civilstånd:
Sambo
Bloggar om: Hej ! Det är jag som är Sandra , mamma till Tova som kom till oss 100808 och sambo med hennes pappa . Just nu lever jag ett riktigt härligt mammaledigt liv och ni kan följa oss i vår vardag med allt från babysim till våra små äventyr . <